בס''ד
 
עברית | English                              
חבר קיים התחבר | חבר חדש הרשם
דף הבית | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | הפוך לדף הבית | צור קשר | פרסמו אצלנו
נשים

נעליים והנזק הנגרם בעקבותיהם

הנזק שגורמות נעלי עקב עלול להגיע לכל אזורי הגוף. כך ניתן לצמצם נזקים גם מבלי לרדת מהעקבים
עם יד על הלב, כשאתן קונות נעלים מה חשוב לכן יותר – המראה או הבריאות? מחקר שבדק את השאלה הזו אצל 356 נשים שסבלו מבעיות בכף הרגל מצא, כי 90% מהן נועלות נעליים קטנות יותר ממידת הרגל, על פי רוב במידה אחת או שתיים.

"קיימים שני אלמנטים עיקריים הגורמים לבעיות ולעיוותים בכף הרגל כתוצאה מנעילת נעליים", מסביר ד"ר איל מלמד, אורתופד בכיר ומומחה לכף הרגל בקריה הרפואית רמב"ם. "האחת - כשהולכים על עקבים והשנייה - כשהולכים עם נעל צרה. פרט לשימוש בנעליים שטוחות, גברים נועלים נעליים שהן בדרך כלל גם יותר רחבות ולכן יותר ידידותיות לכף הרגל.

אגב, באוכלוסיות בהן לא נועלים נעליים, כמו באיזורים כפריים של הודו וסין, אין כמעט עיוותים שכאלה ומספרם עומד על כ-2% מהאוכלוסייה, לעומת כ-70% מהנשים הסובלות מכך בחברה המערבית".
זאת, השפעתם הרעה של העקבים לא מסתיימת בתחום כפות הרגליים בלבד. היא יכולה להיות מורגשת במקומות רבים בגוף - בשוקיים, בברכיים ואפילו בגב.
העקבים משנים את האנטומיה והפיזיולוגיה של עמוד השדרה. כשנועלים נעלי עקב, החלק האחורי של האגן בולט לאחור ומגביר את הקימור בגב. הגוף מפעיל את השרירים המייצבים בצורה שונה. הרקמות בחלקים האחוריים של הברך ובחלק הקדמי של הירך מתקצרות והמכניקה הרגילה של המפרקים נפגעת. בטווח הקצר הגוף מסתגל וזה לא מורגש, אבל בגיל מתקדם עלולות להיות לכך השפעות שליליות.
 
בנוסף, ההגבהה שיוצרות נעלי עקב גורמת לקיצור הרקמות הטבעיות של הגוף. כך למשל, הפרשי הזווית בין הרגל לעקב גורמים לכך שגיד אכילס, המחבר את שרירי השוק אל העקב, מתקצר עם הזמן והוא מועד יותר לדלקות. בנוסף, בשל הזווית הגבוהה של העקב לעומת הבהונות, נגרם לחץ תמידי על ראשי עצמות המסרק בכף הרגל וגם שם מתפתחים כאבים.
 
בין העיוותים השונים באצבעות כפות הרגליים המיוחסים לנעליים אופנתיות, הנפוצים הם בעיקר "הלוקס ולגוס" ו"אצבע פטיש".
'הלוקס ולגוס' (הלוקס - בוהן גדולה; לגוס - סטייה החוצה) הוא
השכיח מבין עיוותי כף הרגל. זהו מצב שבו הבוהן של הרגל סוטה הצידה ויוצרת בלט גרמי בצד הפנימי של כף הרגל, סמוך לבסיס הבוהן. הבוהן, גורמת ללחץ מתמיד על האצבע השכנה ודוחקת אותה, עד כדי כך שלעתים לא נדירות היא עולה מעל לבוהן הגדולה, או שהאצבע השנייה נדחפת הצידה וסוטה במקביל לבוהן הגדולה. מעבר לפגם האסתטי, עיקר הבעיה היא שבסיס הבוהן הגדולה המתבלט, נלחץ ומשתפשף כנגד הנעל וגורם לכאב ואי-נוחות בהליכה, ולהתקפים של דלקת, המכאיבה גם במנוחה לאחר שהנעל נחלצה.


 

הגורמים ל"הלוקס ולגוס" הם רבים ומגוונים. יש הנולדים עם העיוות, בחלקם כתוצאה מסיבות גנטיות, אך ידוע שנעל צרה היא אחד הגורמים המאיצים את התפתחות העיוות, ולראיה - בחברות בהן לא נועלים נעליים זוהי תופעה נדירה.


 

התופעה "אצבע פטיש" מתייחסת לעיוות שבו אמצע האצבע בולט כלפי מעלה ואין אפשרות ליישר את המפרק המרכזי שבאצבע הזו (האצבע נהיית במנח של משולש, או מעין פירמידה). עיקר ההפרעה נובע מהילחצות של מפרק אמצע האצבע כלפי החלק הקדמי העליון של הנעל - החלק הקרוי "קופסת הבהונות". העור משתפשף (פסגת הפירמידה) ומתפתחת יבלת קשה ומכאיבה. בעיה נוספת צצה, משום שהאצבע המעוותת לוחצת את ראש המסרק כלפי הסוליה ובכך גורמת לעור קשה ומכאיב בכרית כף הרגל.


 

"אף שעיוות זה נגרם בגלל חוסר איזון בין השרירים השונים שתפקידם לאזן את מפרקי האצבע", מסביר ד"ר מלמד, "ניתן לקבוע ששימוש ממושך בנעל עם עקב גבוה יכול להתחיל את התהליך. הסיבה לכך היא, שהעקב גורם לכף הרגל להיות מוטה כלפי מטה, האצבע מונחת במקביל לרצפה. מכאן שבאופן מתמיד קיימת זווית בין כף הרגל לאצבע, שגורמת להתכווצות הרצועות המייצבות את מפרק בסיס האצבע בצד אחד ולמתיחה של הרצועות הנגדיות בצד הנגדי - מצב של חוסר איזון בין מייצבי האצבע".
1. עדיף למדוד ולקנות נעליים בשעות אחר הצהריים והערב - אחרי יום שלם של הליכה ועמידה, מצטברים ברגל נוזלים, נוצרת בצקת והרגל מתרחבת.

2. אם אינך יכולה להניע את האצבעות בחופשיות - סימן שהנעליים צרות מדי.

3. יש להבדיל בין נעל שנועלים לאירוע חד פעמי לבין נעל שנועלים באופן קבוע (לעבודה) - נעל לאירוע חד פעמי לא תגרום לנזק משמעותי.

4. אם בחרתן לקנות נעלי שפיץ, אז שימו לב שהאצבעות לא נכנסות לתוך אזור השפיץ, אלא נעלים שאזור השפיץ בהן נשאר ריק.

5. על פי רוב, לנעל אופנתית אין כמעט ריפוד, רק סוליה. כדאי לקחת זאת בחשבון ולקנות נעל שעדיין יישאר בה מקום להכניס סוליית ריפוד, שתבלום זעזועים ותוסיף לנוחות. המלצה זו תקיפה בעיקר לאלו הזקוקות למדרס.

6. נעלי ספורט הרבה יותר בריאות מנעליים אופנתיות - הן רחבות ונוחות, יש להן תמיכה לזעזועים ותמיכה לקשת כף הרגל. מומלץ ללכת איתן בשעות הפנאי.

7. עדיף לבחור נעל העשויה מחומר נושם, המאפשר אוורור והפחתת הלחות ברגל.
אם בכל זאת החלטת לקנות נעלי עקב, מומלץ להקפיד על הדברים הבאים:

1. על גובה העקבים בנעליים לשימוש יומיומי להיות פחות מ-5 ס"מ.

2. כדאי לבחור בעקבים רחבים ועשויים מגומי, המסוגלים לבלום זעזועים ולא מעץ נוקשה.

3. חשוב שהסוליה תהיה עבה ועשויה מחומרים רכים, כמו גומי או פולימר, כדי לאפשר גמישות ובלימת זעזועים.

4. מומלץ להפחית את השימוש בנעלי עקב. לתדירות השימוש יש השפעה מרכזית על הנזקים והתוצאות לטווח הארוך. ככל שתלכו יותר על נעלי עקב, השינויים בשלד יופיעו מוקדם יותר.
 כתבות נוספות:
 
 
תגובה לכתבה   |   שלח לחבר
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
 
  תגובות  
 




 
 
 
 

ראשי | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | צור קשר|פרסמו אצלנו|כתבו לנו


חנות וירטואלית | בניית אתרים
סיקום - חנות וירטואלית
© 2018, לוס אנג'לס ישראל . כל הזכויות שמורות